De 4 faser


Dr. Pierre Dukan har udarbejdet en slankekur, som består af 4 faser. De 4 faser forklares herunder.

Fase 1 – Angrebsfasen

Kuren starter med stort set kun at spise proteiner, halvanden spsk. havreklid og drikke meget væske. Proteiner inkluderer kylling, oksekød, fisk, skalddyr, kalkun, hytteost med lavt fedtindhold, yoghurt med lavt fedtindhold, æg og tofu. Det tillades at bruges smagsgivere til maden i små mængder. Dette kan være salt, peber, eddike, løg, sennep, oregano osv. Man skal dyrke min. 20 min. let motion hver dag.

Fase 2 – Cruisefasen

I denne fase spiser man proteiner og grøntsager, samt 2 spsk. havreklid. Man skal dyrke min. 30 minutters motion om dagen. Man kan ikke spise alle grøntsager, da dem der har for stort et indhold af kulhydrater ikke må spises.  Som fx kartofler.

Man bliver i denne fase, indtil man har tabt det antal kilo man skal.

Fase 3 – Konsolidationsfasen

Denne fase begynder, når man har nået din ønskede vægt. Her skal man vænne sig til, at spise almindeligt igen og vænne kroppen til det, så man holder vægten. Man kan nu spise lidt brød og begynde at spise almindelige måltider et par gange om ugen, samt en portion frugt om dagen. Man følger denne fase 10 dage for hvert kilo man har tabt.

Fase 4- Stabilisationsfasen

Her skal man bare følge et par enkle regler. Man spiser med udgangspunkt i fase 3 og skal en dag om ugen, kun spise proteiner. Man skal altid tage trapperne og spise havreklid hver dag. Denne fase varer resten af livet.